Skip to main content
Pelajar Koding

follow us

Jangan Mengeluh! Bersyukurlah Dengan Apa Yang Kita Miliki


 Bersyukurlah Dengan Apa Yang Kita Miliki Jangan Mengeluh! Bersyukurlah Dengan Apa Yang Kita Miliki

Sembang Kejayaan - Adakah anda rasa tidak bahagia hari ini. Bahagia ataupun tidak anda sekarang ini, kita perlu bersyukur hari ini. Bersyukurlah, sehingga saat ini kita masih boleh bernafas, kita masih boleh menyaksikan dan mendengar, diberi kesihatan yang baik, dan kita boleh melakukan kerja-kerja kita seperti biasa.

Banyak orang mungkin tidak menyedari wacana hal itu, betapa berharganya lezat yang Tuhan berikan kepada kita sehingga kita sendiri tidak boleh menjumlah jumlahnya.

Cuba bayangkan kalau datang-datang kita dihentikan bernafas lagi seperti biasa. Mungkin kita sudah tidak mampu hidup di dunia ini lagi. Kita dilarang lagi hidup seperti biasa dan kita dihentikan lagi melaksanakan aktiviti mirip biasa kita lakukan. Makara, bersyukurlah

Kadang periode manusia ini dilarang lari dari sifat angkuh yang tak pernah rasa bersyukur dengan apa yang mereka ada. Kita senantiasa menyaksikan ke atas, yang berbagi kita selalu tidak pernah merasa cukup. Orang ada itu, kita pun nak.

Kadang kala kita rasa hidup kita ini tidak senang mirip orang lain. Kita senantiasa membanding-bandingkan kehidupan kita dengan orang lain. Kenapa kehidupan orang lain lebih sempurna dan lebih senang daripada kehidupan kita.

Kita senantiasa mengeluh kenapa hidup kita tidak seperti mereka di luar sana. Apa sahaja yang kurang bagi kita, ada sahaja yang kita nak mengeluh. Tidak pernah rasa cukup dengan apa yang kita ada. Biasala kita manusia tak boleh lari dari inginkan sesuatu dalam hidup lebih daripada orang lain mampu.

[Baca Juga]  Jangan dengki pada orang lain, setiap orang rezeki dan ujiannya berbeza

Disebabkan kita senantiasa mengeluh, kita mula merasakan hidup kita tidak tepat dan tidak bahagia seperti orang lain. Bersyukurlah dengan apa yang kita ada kini.

Mungkin kita sendiri tidak sedar, apa yang kita lalui hari ini ialah doa-doa kita yang tertangguh masa lalu. Apa yang kita nakkan di periode lalu, sudah kita punyai sekarang ini, cuma kita saja yang tak sedar perihal kehadirannya. Kaprikornus jangan lupa bersyukur hari ini.

Salah satu punca mengapa kita rasa hidup kita tidak bahagia yakni kita suka membanding-bandingkan kehidupan kita dengan orang lain. Nak rasa senang itu mudah. Berhenti membanding-bandingkan dan mula bersyukur dengan kehidupan kita.

Bahagia itu opsi diri kita sendiri. Kita sendiri yang memilihnya sama ada untuk bahagia ataupun berasa sedih meratapi nasib yang dinikmati lebih malang dibandingkan dengan orang lain.

Jangan mengeluh, sesekali lihatlah kebawah. Lebih ramai orang di luar sana yang kehendaki kehidupan seperti kita sekarang ini. Jika kita senantiasa menatap ke atas, kita tidak akan pernah merasa cukup dan kita tidak akan tahu ada lagi orang yang lebih sukar dibandingkan dengan kita. Apa yang kita ada, mungkin tak semua orang ada apa yang kita ada.

Kaprikornus bersyukurlah dengan apa yang kita ada kini ini. Sebab tak siapa pun ada apa yang kita ada. Walaupun benda tu tak seberapa, tapi bersyukurlah! Kaprikornus, jangan lupa untuk bersyukur hari ini. Sentiasa merasa cukup dan bersyukur dengan segala bentuk tunjangan Allah. Kerana dengan bersyukur, lezat kita akan bertambah oleh Tuhan.



Sumber https://sembangkejayaan.blogspot.com

You Might Also Like:

Comment Policy: Silahkan tuliskan komentar Anda yang sesuai dengan topik postingan halaman ini. Komentar yang berisi tautan tidak akan ditampilkan sebelum disetujui.
Buka Komentar