--> Skip to main content
Pelajar Koding

follow us

Bagaimana Nak Urus Masa Dengan Betul? Banyak Kerja Perlu Buat! Baca Tips Ni!

Sembang Kejayaan - Ada ke orang yang buat banyak kerja dalam sehari. Macam mana korang bahagikan kala ehh? Sebenarnya memang ramai yang buat banyak kerja dalam sehari. Pagi pergi kerja, balik kerja sambung uruskan bisnes pula, buat part time lagi dan macam-macam kerja lagi. Kalau pelajar lagi sibuk. Perlu buat assignment lagi, study group dan kadang kala era tidak terurus dengan baik.

Makara bagaimana mereka boleh buat semua kerja-kerja mereka dalam satu-satu era. Haa bagi korang yang tertanya-tanya tu bagaimana mereka uruskan abad mereka. Jadi penulis nak berkongsi sedikit tips pengurusan abad dengan betul. Bagi korang yang buat banyak kerja tu, hari-hari sibuk dan kadang-kadang tu tiada periode untuk diri sendiri, korang boleh cuba tips ini:

 Ada ke orang yang buat banyak kerja dalam sehari Bagaimana Nak Urus Masa Dengan Betul? Banyak Kerja Perlu Buat! Baca Tips Ni!


1. Sediakan Jadual


Bila kita ada jadual, sebenarnya ianya lagi bahagia untuk kita atur kurun kita. Sebabnya kita telah tahu hari ini kita akan buat apa, abad sekian-sekian nak buat apa. Kita dah tahu apa yang kita perlu buat. Korang tulis saja apa kerja korang perlu buat dan jikalau masanya dalam buku log ataupun tulis dalam note di handphone. Contohnya, hari ini korang ada persoalan pukul berapa, study group pukul berapa. Kalau nak lagi mudah korang tulis saja aktiviti korang akrab kalender phone dan jangan lupa pasang reminder. Sebab nanti dia akan ingatkan korang kerja apa yang korang perlu buat. Kaprikornus dari situ kurun kita akan terurus dengan lebih gampang. Jadual ini sesungguhnya untuk guideline sahaja untuk kita lebih berdisiplin kepada periode.


2. Fokus Pada Satu Perkara


Bila kita buat kerja, kita perlu fokus pada satu kerja dalam satu periode. Contohnya, jikalau masa study korang mengambil periode selama 3 jam, maknanya korang perlu study selama 3 jam. Tapi bukan 3 jam tanpa henti, nanti boleh frustasi pula berguru. Boleh berhenti sekejap minum air ataupun ambil udara luar sekejap dan lepas itu sambung semula. Kalau kita fokus banyak kerja dalam satu masa, kita tidak sempat nak siapkan semua kerja kita dalam satu kala. Itu nak buat, ini nak buat mirip tidak terurus dengan baik. Kaprikornus kerja yang sepatutnya siap dalam era-abad tertentu, terpaksa tertangguh.

[Baca Juga]  6 Tips hilangkan tertekan berguru dengan berkesan


3. Buat Jadual Masa


Kita juga perlu set tempoh dalam selesaikan peran dengan teratur. Dengan kerjakan tips ini, kita tidak akan tangguh kerja kita. Contohnya, jika kerja yang kita buat itu perlu siap sebelum pukul 2. Kaprikornus kita perlu siapkan sebelum pukul 2. Sebab jika kita tak set macam itu, kita akan leka dan karenanya kerja pun tidak sempat siap dalam waktu yang ditetapkan. Dan kesannya akan menganggu kerja-kerja kita yang lain.


Makara, apa yang mampu disimpulkan di sini yakni apabila kita menguruskan masa, walau sibuk macam mana sekalipun, jangan lupa rehat dan jangan lupa luangkan abad untuk diri sendiri. Hargai dan sayangilah diri kita sendiri. Diri kita juga penting untuk kita hiburkan beliau.

[Baca Juga]  Cara Menghargai Dan Menyayangi Diri Sendiri 'Love Yourself'
Sumber https://sembangkejayaan.blogspot.com

You Might Also Like:

Comment Policy: Silahkan tuliskan komentar Anda yang sesuai dengan topik postingan halaman ini. Komentar yang berisi tautan tidak akan ditampilkan sebelum disetujui.
Buka Komentar