Skip to main content
Pelajar Koding

follow us

Tarikh Interview Dah Akrab! Huh..Nervous! - Kongsi Tips Kurangkan Gugup

Sembang Kejayaan - Sebelum ini penulis ada berkongsi tips untuk hilangkan gemuruh dalam segala suasana. Kalau anda belum baca, anda boleh baca di sini. Kaprikornus untuk post kali khusus untuk mereka yang bertanya berhubungan kiat untuk hadapi rasa nervous setiap kali pergi interview.

Apabila tarikh interview  dah semakin akrab, rasa gugupnya makin besar lengan berkuasa. Jantung berdegup laju diringi pula dengan rasa cuak. Tidur pun tak lena memikirkannya. Makara ada tak tips untuk hilangkan rasa nervous ini.

Jadi jangan resah, rilek..penulis akan bantu anda untuk mengawal rasa gugup ini dikala pergi temuduga. Setiap kali nervous pergi interview, anda boleh cuba lakukan tips yang penulis beri ini. Mudahan-mudahan mampu membantu anda kurangkan rasa nervous.

 Sebelum ini penulis ada berkongsi tips untuk hilangkan gemuruh Tarikh Interview Dah Dekat! Huh..Nervous! - Kongsi Tips kurangkan Nervous


1. Persediaan


Ini yang paling penting untuk kurangkan gugup. Kebiasaannya orang selalu gemuruh ini kurang membuat persediaan. Dan mereka juga selalu terfikir soalan-soalan yang bakal di tanya nanti membuatkan mereka lagi cuak. Kaprikornus persediaan itu penting untuk memudahkan kita menjawab soalan-soalan yang hendak ditanya nanti. Lagi banyak persediaan yang kita buat, kian meningkat keyakinan diri. Kalau kita buat persediaan sikit, dogma diri kita juga sikit. Kaprikornus buat research untuk membuat lebih mudah kita nanti semasa temuduga. Kalau anda belum baca post berhubungan tips temuduga yang penulis kongsi sebelum ini, Anda boleh baca di bawah ini,

[Baca Juga]  Tips Temuduga Kerja Yang Wajib dijalankan Ketika Datang 'Interview' 


2. Pernafasan


Tips untuk kurangkan rasa gugup yaitu dengan melatih nafas. Tarik nafas dalam-dalam lalu hembus nafas. Kerana dengan menawan nafas yang dalam, itu akan berbagi kita lebih rilek dan damai serta menetralisir rasa gemuruh. Contohnya, tarik nafas yang dalam, kemudian hembus..huuhhh. Kita akan rasa lebih damai dan dengan cara ini juga akan mengembangkan kita lebih percaya diri.


3. Datang 30 Minit Awal


Kenapa perlu datang permulaan? Sebab kita tak mahu kita tiba dalam keadaan yang kelam kabut. Nanti lagi nervous. Tapi kalau datang permulaan, sedikitnya kita mampu buat sedikit persediaan. Kalau berdebar kita boleh tarik nafas, pergi tandas atau sebagainya. Makara datang awal juga penting bahwasanya.


4. Power Pose


Kajian memberikan bahawa power pose dapat menolong kita memajukan akidah diri yang tinggi. Sebelum masuk interview, ambil kurun 2 minit untuk buat gaya "power pose". Ianya menyebarkan kita berfeeling mirip superhero dan seorang pemenang. Selain itu, power pose ini sungguh menolong untuk hilangkan rasa gugup saat temuduga di samping dapat menambah rasa percaya diri. Selain itu kita juga akan merasa lebih berenergi dan lebih berfikiran aktual. Apa salahnya bila kita mencuba, kan?


Kaprikornus kesimpulannya, rasa nervous ini kasus biasa. Semua orang pernah mengalaminya. Kaprikornus jika gugup anda cubalah tips-tips yang penulis kongsi tu. Semoga kiat ini berguna dan memiliki kegunaan buat anda kurangkan rasa gugup.



Sumber https://sembangkejayaan.blogspot.com

You Might Also Like:

Comment Policy: Silahkan tuliskan komentar Anda yang sesuai dengan topik postingan halaman ini. Komentar yang berisi tautan tidak akan ditampilkan sebelum disetujui.
Buka Komentar