Skip to main content
Pelajar Koding

follow us

Jikalau Tertekan Nak Buat Apa? Baca Tips Ini!


Sembang Kejayaan - Setiap insan tak boleh lari daripada menghadapi tekanan atau frustasi dalam hidupnya. Korang mesti pernah depresi kan? Tipu la bila korang mahir tak pernah stress dalam seumur hidup. Ada yang frustasi dengan pelajaran, pekerjaan, masalah kewangan, mitra dan lain-lain lagi. Dalam sehari harus ada je benda yang kadang kala tu buat kita tertekan. Kaprikornus, bila korang depresi tu, apa yang korang buat? Kalau aku mandi kolam lah apa lagi

 Setiap manusia tak boleh lari daripada menghadapi tekanan atau stress dalam hidupnya Bila Stress Nak Buat Apa? Baca Tips Ini!


1. Mandi/Berendam Dalam Air

Kebiasaannya, ada orang jika tengah frustasi mereka akan pergi mandi. Sebab jika mandi akan berbagi kita tenang sedikit. Tapi kalau nak lagi best, korang pergi mandi erat kolam. Memang akan hilang semua tertekan jikalau berendam dalam air dan hilang semua dilema di kepala.


2. Makan

Ini tips yang paling ramai sekali orang buat. Bila depresi, ramai yang suka makan. Makan pula masakan yang memang favourite korang, memang akan terlupa sekejap segala problem yang ada. Kadang-kadang makan bukannya sebab lapar, tetapi setakat untuk melepaskan geram dan duduk perkara saja. Jangan makan banyak-banyak pulak, nanti berat badan bertambah naik. Makin tertekan pula nanti!


3. Tidur 

Ini tips paling kerap orang buat untuk hilangkan depresi iaitu tidur. Jangan terlalu menimbang-nimbang masalah nanti lagi depresi. Korang boleh baca dekat sini. Jadi kalau kita tidur, tubuh kita akan kembali segar dan asumsi pun jadi damai selepas berdiri dari tidur.


4. Dengar Lagu

Dengar lagu pun salah satu kiat untuk hilang stress kerja. Bila tertekan, ramai orang suka dengar lagu. Bagi korang yang tertekan hadap jem hari-hari kalau balik kerja, korang buka je lagu dalam kereta. Tak dak la bosan sungguh. Tak perlu nak murka-marah, nanti lagi depresi. Sebenarnya lagu ini boleh memberi ketenangan kepada kita. Kaprikornus cuba kerjakan tips ini, mana tahu hilang sikit frustasi kan.


5. Beriadah

Haa..ini yakni tips bagi mereka yang ingin hilangkan tertekan berguru. Ye la asyik berguru je kan, harus tertekan. Siapa je yang tak tertekan berguru. Kaprikornus ini lah kurun yang cocok untuk hiburkan diri pula selepas bertungkus lumus berguru. Kebiasaannya orang yang frustasi berguru ni akan melaksanakan aktiviti beriadah di waktu petang mirip main bola, bulu tangkis, bersenam dan macam-macam lagi lah. Jadi, bagi korang yang tengah stress, pergi la beriadah sekejap ambil udara luar. Jalan-jalan di taman pun dah okay.


6. Dekatkan Diri Dengan Tuhan

Kadang-kadang benda yang berbagi kita tertekan ini berpunca dari kita yang terlalu menimbang-nimbang perihal problem hidup kita dan kadang kurun membuatkan kita sendiri tidak tenang. Kita semua tahu, setiap persoalan atau cobaan yang kita hadapi itu, ada hikmahnya

Jadi mengadulah kepada Tuhan. Mintalah kepadanya biar diberi jalan penyelesaian atas setiap dilema yang dihadapi dan memberi ketenangan hati. Bila kita akrab diri dengannya, percayalah seluruhnya akan damai dan hidup menjadi lebih baik. Penulis sendiri bukan orang yang bagus. Tapi sama-samalah kita usaha ke arah itu.


Haa..okay tak kiat-tips tadi. Kalau korang tengah stress, korang boleh la cuba tips-kiat yang penulis bagitahu tu. Tapi, jika korang ada cara korang sendiri untuk hilangkan stress, boleh teruskan dengan kiat korang. Tapi, share la sikit apa kiat korang tu. Penulis pun nak tahu hehehe..biar berfaedah.



Sumber https://sembangkejayaan.blogspot.com

You Might Also Like:

Comment Policy: Silahkan tuliskan komentar Anda yang sesuai dengan topik postingan halaman ini. Komentar yang berisi tautan tidak akan ditampilkan sebelum disetujui.
Buka Komentar