Skip to main content
Pelajar Koding

follow us

Ubat Hati Yang Tengah Bersedih - Kuatkan Diri Untuk Kembali Bangkit

Dalam kehidupan kita, niscaya kita akan menghadapi kesedihan. Tipu lah jika ada orang piawai yang dia tidak pernah rasa murung sepanjang hidupnya. Tak kira siapapun kita, harus pernah rasa murung, hatta baginda Nabi S.A.W. Kekasih Allah, insan yang paling Allah cinta. Allah juga uji baginda dengan kesedihan. Apatah lagi kita yang manusia biasa. Kaprikornus, tak ada problem untuk kita bersedih.

Tak mengapa untuk bersedih. Tak mengapa! Sebab itu lumrah manusia. Bersedihlah untuk seketika. Tak mengapa! Lepaskan segala yang dipendam. Namun dalam kesedihan itu, tanam lah pengharapan terhadap Allah. Moga hati kita kembali damai dan tenteram. Ingat! Allah sentiasa sayangkan kita.

Setiap perasaan yang Allah beri dalam hati kita, semuanya bersebab. Allah beri kesedihan untuk kita muhasabah. Allah beri perasaan marah untuk kita bersabar. Allah beri perasaan kecewa untuk kita kembali berharap kepada Allah.

 Tipu lah kalau ada orang cakap yang dia tidak pernah rasa sedih sepanjang hidupnya Ubat Hati Yang Tengah Bersedih - Kuatkan Diri Untuk Kembali Berdiri

Setiap kali kita rasa duka, kecewa, hampa dengan kehidupan dan takdir hidup kita. Dan disaat itu tak
ada orang yang bersama kita dan tiada seorang yang bisa menenangkan kita. Ingat, Allah sentiasa bareng dengan kita.

Baca Juga: Saya Tengah Bersedih, Apa Yang Perlu Saya Buat?

Andai kita murung, andai kita kecewa dengan apa yang Allah lakukan pada diri kita. Allah ambil sesuatu yang berguna dalam hidup kita. Allah ambil orang yang kita cinta, orang yang kita sayang dalam hidup kita..Yakin dan percayalah! Allah akan mengambil alih kesedihan itu dengan kegembiraan di syurga Allah dengan syarat kita terus bersabar.

Tapi nak bersabar tu memang sulit. Sakit..pedih dan apa cara sekalipun kita tetap kena hadapi situasi macam tu sama ada dengan kesedihan, kekecewaan, kesengsaraan karena semua itu bukan pilihan kita. Kerana perasaan duka dan senang itu ialah dari Allah S.W.T. namun bersabar itu yaitu opsi kita.

Jadi, pilihlah untuk bersabar, meskipun sakit, paksa juga diri untuk bersabar kerana orang yang bersabar tempatnya di syurga.

Saat kita murung, ingat! Allah sentiasa bareng dengan kita. Allah tidak pernah meninggalkan kita. Sebab itu kita kena rasa syukur, redha dengan kehidupan yang Allah berikan kepada kita. Kerana tidak ada satu kententuan Allah yang Allah jadikan dalam kehidupan kita melainkan untuk kebaikan kita.

Baca Juga: Bahagia? Bahagia Itu Pilihan Diri Sendiri

Kaprikornus kalau kita murung, kita down, atau mungkin ujian yang kita hadapi terlalu berat sehingga mendatangkan kesedihan, jangan bersedih terlalu lama. Muhasabah dan kuatkan diri untuk kembali bangkit. Sabar ketika mana dilanda ujian kekecewaan, ujian kesedihan, dan cobaan kehampaan.

Terima kasih, Semoga berguna untuk semua.


Sumber https://sembangkejayaan.blogspot.com

You Might Also Like:

Comment Policy: Silahkan tuliskan komentar Anda yang sesuai dengan topik postingan halaman ini. Komentar yang berisi tautan tidak akan ditampilkan sebelum disetujui.
Buka Komentar