Skip to main content
Pelajar Koding

follow us

Kenapa Perlu Cemburu Atau Iri Hati Pada Orang Lain?

Setiap manusia, Allah susunkan jalan dongeng kehidupan yang berbeza-beza. Rezeki yang berbeza. Ujian yang berbeza. Kesusahan yang berbeza. Tapi, walau apa pun yang berlaku tidak ada satu pun untuk kejelekan kita. Semuanya untuk kebaikan kita.

Husnudzon dengan Allah. Dia yang urus hidup kita, maka dia tahu apa yang terbaik buat kita. Makara tak perlu risau. Kalau ada orang kecewakan kita. Allah telah rancangkan sesuatu untuk kita.

 Allah susunkan jalan cerita kehidupan yang berbeza Kenapa Perlu Cemburu Atau Iri Hati Pada Orang Lain?

Kalau ada orang buat jahat pada kita pasti ada akhir untuknya. Kalau kita ditinggalkan seseorang yang kita suka, seseorang yang kita sayang pasti Allah akan gantikan seseorang yang lebih baik untuk kita.

Jangan cemburu atau iri hati bila melihat kehidupan orang lain. Jangan pernah membanding-bandingkan kehidupan kita dengan orang lain. Jangan dengki dengan rezeki orang lain. Jangan dengki dengan kebahagiaan orang lain.

Baca Juga: Apa Yang Perlu Dilakukan Bila Ada Perasaan Cemburu Atau Iri Hati Pada Orang Lain?

Hidup kita ini Allah dah urus. Kaprikornus, kita tak perlu resah dan kita tak perlu nak iri hati dengan kehidupan orang lain. Kenapa kita nak cemburu? Sedangkan Allah dah susun baik untuk kehidupan kita. Allah is the best planner.

InsyaAllah rezeki kita akan hingga. Masa kita akan sampai. Tapi buat sama ini, syukur dan redha. Bersyukurlah, kita masih diberi peluang untuk hidup hari ini, untuk kita perbaiki kehidupan lebih baik. Jangan kita sibuk menyaksikan kehidupan orang lain sehingga kita lupa apa yang kita ada dalam kehidupan kita.

 Allah susunkan jalan cerita kehidupan yang berbeza Kenapa Perlu Cemburu Atau Iri Hati Pada Orang Lain?

Ingat, kita ini kadang tak bahagia karena kita terlalu bandingkan kehidupan kita dengan orang lain. Berhenti buat macam tu. Tengok sekeliling apa yang kita ada. Dan dari situ mula lah untuk bersyukur. InsyaAllah kita akan dapatkan kebahagiaan. Bahagia itu bila kita sentiasa rasa cukup dan berhenti merungut dan mengeluh.

Baca Juga: Ingin Hidup Tenang Dan Bahagia, Amalkan Tips Ini

Makara, setiap orang ada rezeki masing-masing dan cobaan yang berbeza-beza. Jangan iri hati atau cemburu dengan kehidupan orang lain. Lihat apa yang kita ada, jangan lihat apa yang kita tiada. Cukup kita bersyukur dengan apa yang kita miliki. InsyaAllah dengan rasa syukur hati kita akan lebih hening dan senang.

Terima kasih. Semoga bermanfaat untuk semua.


Sumber https://sembangkejayaan.blogspot.com

You Might Also Like:

Comment Policy: Silahkan tuliskan komentar Anda yang sesuai dengan topik postingan halaman ini. Komentar yang berisi tautan tidak akan ditampilkan sebelum disetujui.
Buka Komentar