Skip to main content
Pelajar Koding

follow us

Cara Biar Tidak Kecewa, Jangan Terlalu Berharap Pada Sesuatu Yang Tak Pasti



Jangan Terlalu Berharap Pada Sesuatu Yang Belum Pasti Milik Kita Cara Agar Tidak Kecewa, Jangan Terlalu Berharap Pada Sesuatu Yang Tak Pasti

Sembang Kejayaan - Dalam menjalani kehidupan ini, Setiap orang memiliki harapan. Itu sudah menjadi kebiasaan bagi setiap insan. Tetapi kita perlu tahu tidak semua yang kita harapkan akan tercapai. Tidak semua apa yang kita rancang akan berjalan mirip apa yang kita harapkan.

Macam-macam yang kita rancang dan semua perancangan kita itu boleh dibilang yang terbaik. Merancang itu elok, namun jangan terlalu berharap. Sebab nanti kita sendiri yang rasa kecewa, marah dan sebagainya.

[Baca Juga]  Cara Merawat Hati Yang Terluka Dan Sedih Yang Berpanjangan

Cuba bayangkan..

Bayangkan anda nakkan sesuatu itu dan anda berharap sangat-sungguh yang anda boleh dapat. Tetapi apa yang anda inginkan ianya tidak memihak terhadap anda. Apa yang anda rasa? Sakit hati, bukan?

Merancang itu perlu, perjuangan itu niscaya. Tapi tetap juga kena yakin yang Allah pun ada plan untuk kita. Jadi jikalau kita tak dapat apa yang kita nak, kita perlu tahu akan ada yang lebih baik.

Makara jangan terlalu berharap pada sesuatu yang belum pasti milik kita. Sebab kita sendiri tidak tahu apa yang akan berlaku pada era depan. Kita tak tahu apa yang Allah telah aturkan kepada kita. Takdir Tuhan itu indah. Dengar ni,

Tuhan dah susun manis tiap sesuatu untuk kita. Dari jodoh, pekerjaan, kehidupan kita hingga ajal. Semua itu Tuhan dah susun. Termasuklah duduk perkara dan prasangka yang kita hadapi sekarang ini. Dialah yang tentukan semuanya untuk kita, sama ada kita suka ataupun tidak, kita perlu terima. Setiap yang berlaku bukan saja-saja. Ada karena dan ada hikmah disebaliknya

Kita sebagai insan jangan terlalu berharap pada sesuatu yang tak pasti. Nanti kita sendiri yang rasa sakit hati dan rasa kecewa. Sebaik-baiknya, kita sandarkan terhadap Allah. Setiap sesuatu yang kita usahakan itu, kita serahkan kepada Allah. Kita jangan sangkutkan diri kita dengan asbab yang kita usahakan.

Tugas manusia yakni berupaya dan selebihnya kita serahkan kepada Allah. Sebab itu bukan masalah kita.

Kaprikornus kesimpulan keseluruhannya, kita jangan terlalu berharap. Jika terlalu berharap, kita akan rasa kecewa. Setiap sesuatu yang kita kerjakan, kita buat yang terbaik. Kemudian serahkan semuanya kepada Allah. Kita yakin dengan Allah. Allah lebih mengenali apa yang terbaik untuk kita. Perancangan Allah itu indah, percayalah.



Sumber https://sembangkejayaan.blogspot.com

You Might Also Like:

Comment Policy: Silahkan tuliskan komentar Anda yang sesuai dengan topik postingan halaman ini. Komentar yang berisi tautan tidak akan ditampilkan sebelum disetujui.
Buka Komentar