Skip to main content
Pelajar Koding

follow us

Lebih Baik Diam Dari Berkata-Kata Ketika Hadapi Problem

Sembang Kejayaan - Kenapa masalah kita masih belum akhir? Mungkin kita terlalu banyak berbicara ataupun mungkin kita terlalu banyak mengeluh. Kita menilai duduk perkara yang kita hadapi ini lebih besar dibandingkan dengan problem orang lain. Fikirlah bukan kita seorang sahaja yang ditimpa persoalan. Lebih ramai lagi orang di luar sana yang ada problem lebih besar dibandingkan dengan persoalan kita. Jadi jangan mengeluh. Setiap dilema yang dihadapi setiap orang berbeza-beza.

[Baca Juga]  Bila Ada Masalah Apa Nak Buat? Baca Ni!

Ketika dilema datang, adakalanya kita gagal menemani emosi dan perasaan kita kerana dilema yang timbul. Marah bukanlah cara yang bagus untuk selesaikan problem. Marah tidak mampu tuntaskan problem. Malah ianya akan merumitkan lagi keadaan. Kaprikornus kita perlu menemani emosi dan perasaan marah dengan bijak. Antara yang boleh kita kerjakan apabila tengah marah:


Lebih baik Diam dari Berkata-Kata Ketika Hadapi Masalah



Ketika marah kerap kali lebih baik membisu daripada menjelaskan apa yang kita rasa. Ketika murka, mungkin di awal akan terasa puas. Tetapi itu akan meninggalkan rasa penyesalan yang berpanjangan. Dengan marah bukannya mampu tuntaskan duduk perkara. Tetapi, memperbesarkan lagi dilema yang tiba. Dari dilema yang kecil boleh jadi dilema besar.

 Kenapa masalah kita masih belum selesai Lebih Baik Diam Dari Berkata-Kata Ketika Hadapi Masalah

Oleh itu, jika murka, maka diamlah kerana kita perlu tahu, perkataan yang keluar dari ekspresi kita dikala murka akan rampung dengan seribu penyesalan. Diam bukanlah membisu tanpa sebarang langkah-langkah. Tetapi membisu buat saat itu juga untuk tenangkan diri dan berfikir dengan lebih rasional untuk menyelesaikan duduk perkara tersebut.

Ketika marah, tahan diri dari menulis masalah kita di media sosial. Jangan sesekali pernah menceritakan segala duduk perkara kita di media sosial. Kerana sebahagian dari mereka tidak menghiraukan. Dan sebahagian lainnya tidak merasa bahagia melihatnya. Adakah dengan menulis dilema kita di media umum, problem boleh akhir?

Sebaik-baiknya, ceritakan semua persoalan yang kita hadapi kepada Tuhan. Kerana beliau yang memberi ujian itu terhadap kita, dan beliau juga menunjukkan jalan penyelesaian setiap dilema yang kita hadapi.

Ketika masih murka, maka diamlah. Kerana diam itu dapat mencegah kita daripada terus menyakiti hati orang lain. Diam bukan berencana kita tidak tahu. Diam bukan berencana kita kalah. Tetapi diam bermaksud bahawa kita matang, lebih bijak berfikir mana yang bagus untuk kita dan juga untuk orang lain. Diam juga mengajar kita biar lebih tenang dalam menuntaskan persoalan. Diam itu emas.

Kaprikornus, jikalau marah lebih baik membisu dari mengatakan namun tidak mengetahui apa yang dibicarakan. Kaprikornus tak perlu marah, lebih baik diam dan hadapi saja problem dengan hening
Sumber https://sembangkejayaan.blogspot.com

You Might Also Like:

Comment Policy: Silahkan tuliskan komentar Anda yang sesuai dengan topik postingan halaman ini. Komentar yang berisi tautan tidak akan ditampilkan sebelum disetujui.
Buka Komentar