--> Skip to main content
Pelajar Koding

follow us

Bersabarlah Dikala Menghadapi Ujian Allah

Selagi nama dunia, kita tak akan mampu lari dari ujian Allah dan selagi nama dunia, kita tak akan sesekali dapat berehat. Selesai satu cobaan, datang lagi satu cobaan. Selesai satu dilema, tiba lagi satu masalah.

Manusia mana yang tidak diuji? Semua niscaya akan diuji. Ada abad, ujian yang Allah berikan itu terasa senang untuk kita hadapi dan ada masa, cobaan yang Allah berikan terhadap kita itu terlalu susah untuk kita hadapi hingga kesannya kita depresi dengan ujian tersebut. Hingga jadinya, kita pun mengeluh.

"Kenapa saya diuji?"


Ujian tandanya Allah sayang

Dari berjuta-juta insan di tampang bumi ini, kita menjadi pilihannya. Allah memilih kita kerana Dia ingin kita kembali kepadaNya.

Baca Juga: Allah Uji Tanda Dia Sayang

Mungkin selama ini, kita lalai dari mengingatiNya, kita kurang bersyukur dengan apa yang Allah beri. Kita kian jauh dari Allah. Maka Allah tegur kita dengan ujian biar kita baiki hubungan kita dengan Allah.

 kita tak akan dapat lari dari ujian Allah dan selagi nama dunia Bersabarlah Ketika Menghadapi Ujian Allah

Jika kita ditimpa ujian atau sesuatu musibah, janganlah kita bersangka jelek kepada Allah dan berasumsi bahawa kita ialah orang yang paling malang kerana setiap cobaan yang diberikan terhadap kita itu niscaya ada hikmahnya.

Ingat, apa sahaja yang kita lalui dalam kehidupan kita. Ujian berat, persoalan berat yang kita lalui meskipun sehingga kita rasa nak putus asa, kita harus kuatkan diri dan terus bersabar.

Bersabarlah wahai hati. Nama pun dunia. Memang akan ada cobaan. Tapi, janganlah terlalu bersedih. Bukan kita seorang sahaja yang ditimpa cobaan di dunia ini. Semua orang pasti akan diuji dengan ujian hidup yang berbeza-beza. Ya! Ujian yang berbeza.

Sebab Allah telah beritahu di dalam Al-Alquran bahawa Allah tidak akan sekali-kali menguji hambaNya diluar kemampuan hambaNya.

Allah tahu kita seorang yang berpengaruh dalam menghadapi ujianNya. Jadi, Allah berikan ujian itu terhadap kita.

 kita tak akan dapat lari dari ujian Allah dan selagi nama dunia Bersabarlah Ketika Menghadapi Ujian Allah

Jangan frustasi dikala menghadapi ujian kehidupan

Andai kita merasakan dilema atau cobaan yang kita hadapi itu buat kita rasa nak frustasi. Ingat, disebalik cobaan yang kita hadapi itu ada kebaikannya.

Teruskan berdoa kepada Allah, Allah lah tempat kita mengadu segala duduk perkara kita. Jangan aib untuk meminta, merayu, memohon kepadaNya. Kerana Allah tidak pernah jemu mendengar rintihan hambaNya.

Disamping berdoa, kita juga perlu berupaya mencari solusi bagi dilema yang sedang dihadapi. Selalu diingatkan yang setiap cobaan atau masalah, niscaya ada jalan penyelesaiannya.

Baca Juga:6 Tips Ketika Menghadapi Masalah Atau Dugaan

Makara, teruskan bersabar. Rugi kalau kita terus bersedih, terus kecewa, terus hampa. Ingat, Allah sentiasa bareng kita. La Tahzan InnAllaha Ma'ana.


Semoga berguna untuk semua.


Sumber https://sembangkejayaan.blogspot.com

You Might Also Like:

Comment Policy: Silahkan tuliskan komentar Anda yang sesuai dengan topik postingan halaman ini. Komentar yang berisi tautan tidak akan ditampilkan sebelum disetujui.
Buka Komentar