--> Skip to main content
Pelajar Koding

follow us

5 Tips Luangkan Kala Untuk Diri Sendiri: Sayangi Diri Anda!

Sembang Kejayaan - Pernah tak rasa tak ada abad untuk diri sendiri? Disebabkan terlalu sibuk dengan jadual kerja yang padat kadangkala agak susah kita nak luangkan era untuk diri sendiri dan juga keluarga. Ada hari sampai tak sempat nak berehat, ada saja kerja yang perlu dituntaskan.

Oleh itu, mempunyai periode untuk diri sendiri juga penting dan dia menawarkan banyak kebaikan diri sendiri dan juga orang disekeliling. Disebabkan terlalu sibuk dengan kerja bantu-membantu tidak cantik untuk diri. Hal ini kerana, kita pasti merasa stress dan lelah dengan berkala harian.

Baca Juga: Tips Hilangkan Stress 

Tips Luangkan Masa Untuk Diri Sendiri

Makara, walau sesibuk mana pun kita, jangan lupa tentang diri sendiri. Curi sedikit abad untuk diri sendiri. Makara untuk itu, kita seharusnya mempunyai periode untuk diri sendiri. Kalau hari-hari sibuk dengan kerja sampai tak ada kala untuk diri pun stress jugak, kan? Kesihatan pun perlu dijaga dan beliau bukanlah sesuatu yang boleh dipandang rendah. Berikut ialah lima kiat menyempatkan abad untuk diri sendiri.

 Pernah tak rasa tak ada masa untuk diri sendiri 5 Tips Luangkan Masa Untuk Diri Sendiri: Sayangi Diri Anda!



1. Buat Apa Yang Kita Suka

Jika dahulu anda mempunyai kala untuk melakukan perkara yang anda suka namun kini asyik sibuk dengan kerja, ambil lah kala beberapa jam dalam seminggu untuk melaksanakan kegemaran kegemaran anda yang selama ini anda tinggalkan disebabkan kegiatan harian. Misalnya, meluangkan era seperti membaca buku, melukis, menonton drama dan sebagainya. Apabila kita menciptakan aktiviti kegemaran kita secara automatik kita pun jadi lebih bangga.


2. Bersenam

Rata-rata ramai yang sibuk dengan jadual kerja yang padat sehingga tidak ada sedikit pun abad untuk melakukan aktiviti senaman. Sesibuk mana pun kita jangan abaikan senaman. Luangkan lah sedikit periode untuk bersenam sekurang-kurangnya dua atau tiga kali seminggu antara langkah terbaik dalam menjaga kesihatan dan kecergasan. Sibuk-sibuk juga, kesihatan pun perlu dijaga. Selain untuk sihat, bersenam juga mampu merealisasikan emosi bangga.


3. Bercuti

Bagi usulan aku, ini yaitu yang paling berkesan. Dengan kegiatan kerja, kekadang kita juga butuhkan era untuk berehat dan tenangkan anggapan. Bawa diri kita pergi bercuti beberapa hari untuk merehatkan minda, menyaksikan situasi gres dan memperbaharui diri sendiri sebelum kembali bekerja. Kita juga akan menyedari bahawa hidup ini lebih bermakna dan memiliki tujuan lain selain melakukan pekerjaan .


4. Jumpa Kawan-Kawan

Sekali sekala dapat luangkan periode dengan mitra-mitra yang sudah usang tidak berjumpa, memang seronok. Macam-macam benda yang nak dibualkan sampai terlupa sekejap segala persoalan dan frustasi melakukan pekerjaan . Sesibuk mana pun kita, luangkan lah sedikit kurun bareng kawan-mitra untuk berkongsi masalah dan saling meluahkan rasa hati.


5. Beri Reward Kepada Diri Sendiri

Setelah kita penat bekerja, sesekali berilah reward terhadap diri sendiri atas usaha dan rasa penat kita selama ini dan ia juga sebagai tanda kita menghargai diri sendiri. Misalnya, belanja diri sendiri makan makanan kegemaran kita atau membeli barang yang sudah lama kita idamkan selaku hadiah. Dengan cara ini boleh buatkan diri kita senang.



Sumber https://sembangkejayaan.blogspot.com

You Might Also Like:

Comment Policy: Silahkan tuliskan komentar Anda yang sesuai dengan topik postingan halaman ini. Komentar yang berisi tautan tidak akan ditampilkan sebelum disetujui.
Buka Komentar