--> Skip to main content
Pelajar Koding

follow us

4 Cara Motivasi Diri Sendiri Dikala Bersedih Hati

Sembang Kejayaan - Dalam hidup tidak semuanya indah. Langit pun tidak selalunya cerah. Begitulah juga dengan kehidupan ini ada pasang surutnya.

Adakalanya kita terpaksa berhadapan dengan duduk perkara hidup yang mengembangkan hati kita murung. Dalam kondisi ini, peran kita adalah berusaha untuk melawan kesedihan jikalau beliau datang menyapa.

Apabila dilanda kesedihan yang sangat mendalam, kita boleh memberi semangat terhadap diri sendiri semoga kembali ceria. Makara, daripada anda terus bersedih, lakukan 5 kiat berikut sebagai usaha untuk memotivasikan diri anda ketika anda sedang bersedih.

 Begitulah juga dengan kehidupan ini ada pasang surutnya 4 Cara Motivasi Diri Sendiri Ketika Bersedih Hati


1. Latih Diri Melupakan Kenangan Pahit di Masa Lalu

Antara punca kita sering merasa murung yakni disebabkan kita terlalu mengenang ingatan pahit yang pernah membuatkan kita murung suatu dikala dahulu.

Bila kita selalu mengenang ingatan-kenangan pahit mirip kasus yang pernah melukakan hati kita, ditinggalkan orang yang kita sayang atau sebagainya. Secara tidak pribadi perasaan sedih di kala kemudian itu akan terbawa-bawa ke hari berikutnya. Bukan tak boleh untuk kita bersedih langsung, alasannya itu lumrah insan. Tapi, menetapkan lah limit untuk kita bersedih dan jangan sampai duka yang berpanjangan.

Perkara yang lepas tu ada hikmahnya dan kita gunakan pengalaman di periode kemudian yang kita ada untuk buat periode depan kita lebih baik.

Kaprikornus mulai hari ini, tekad untuk melewatkan semua tu. Past is the past. Yang berlalu biarkan beliau berlalu. Learn from it, mulakan kehidupan yang gres, azam gres dan konsentrasi pada masa depan kita.


2. Banyakkan Bersyukur

Tatkala hati sedang bersedih, ingatlah ada banyak lezat yang kita miliki sekarang. Tatkala hati sedang bersedih, camkan ada lagi orang yang lebih duka daripada kita. Makara, jangan sesekali lupa untuk bersyukur.

Apabila kita bersyukur atas semua yang kita miliki kini ini, kesedihan yang dialami perlahan-lahan akan pudar. Malah digantikan dengan semangat yang baru untuk bangkit dari rasa duka dan kembali senang. Dengan bersyukur juga, hati kita akan lebih tenang.

Baca Juga : Jangan Mengeluh! Bersyukurlah Dengan Apa Yang Kita Miliki


3. Ubah Fikiran

Tahukah anda bahawa anutan negatif dapat menciptakan anda sering merasa duka, khawatir, dan stress.

Bila dah biasa fikir negatif. Seluruh aura negatif akan ada erat kita. Sebab tu kita gampang rasa down, kecewa dan murung. Selalu fikir yang jelek, maka buruk lah balasannya.

Kaprikornus, mulai hari ini sentiasalah berfikiran kasatmata. Fikir yang baik-baik saja. Berhenti dari menimbang-nimbang benda-benda yang tidak mengasyikkan kita. Jangan biarkan ia terus menjadi amalan berkala terhadap hidup kita hari-hari. Buang jauh-jauh, niscaya boleh punya!

Baca Juga : Cara Nak Kekal Positif Setiap Hari Agar Lebih Bahagia


4. Mendengar Lagu Atau Video Motivasi 

Mendengar lagu juga boleh membangkitkan kembali semangat jiwa kita dan menyebarkan kita melupakan kesedihan yang dialami. Selain itu, video motivasi juga mampu membantu anda mengatasi kesedihan dengan segera.

Tanpa perlu bersedih lagi, kita dapat segera bangkit kerana semangat di dalamnya telah terisi kembali.

Semoga bermanfaat untuk semua :)


Sumber https://sembangkejayaan.blogspot.com

You Might Also Like:

Comment Policy: Silahkan tuliskan komentar Anda yang sesuai dengan topik postingan halaman ini. Komentar yang berisi tautan tidak akan ditampilkan sebelum disetujui.
Buka Komentar