--> Skip to main content
Pelajar Koding

follow us

10 Kiat Menjaga Korelasi Persahabatan Awet Hingga Jika-Kalau

Sembang Kejayaan - 'Sahabat' yaitu seseorang yang mahu bersama kita ketika kita sulit atau bahagia, suka atau murung, bahagia atau murung, ketawa atau menangis. Pendek kata dia senantiasa ada bahu-membahu dengan kita.

Orang kata nak cari mitra itu bahagia, tapi nak mencari sobat tu yang susah kerana belum tentu semua orang boleh mengerti diri kita. Jadi, kalau anda memiliki sobat, jagalah korelasi persahabatan anda sebaik mungkin kerana sahabat itu susah untuk dicari ganti.

Kaprikornus, ini antara tips yang boleh kita kerjakan untuk menjaga korelasi persahabatan kita baka hingga jika-kalau:

 ialah seseorang yang mahu bersama kita ketika kita susah atau senang 10 Tips Menjaga Hubungan Persahabatan Kekal Sampai Bila-Bila


1. Sentiasa Berhubung

Komunikasi merupakan suatu masalah yang penting dalam suatu perhubungan. Jika berjauhan, selalulah berhubung untuk mengajukan pertanyaan khabar. Dan jika sobat kita ingin berkongsi sesuatu atau mahu mencerita masalahnya kepada kita, sebagai seorang sahabat kita perlu sentiasa ada dengannya dan sedia mendengar luahan tersebut. Secara tidak langsung, dapat mengeratkan lagi korelasi persahabatan kita.


2. Sedia Membantu Antara Satu Sama Lain

Sahabat yang baik sungguh mengenali antara satu sama lain dan sesekali tidak akan pernah lewati kawannya ketika dalam kesulitan. Kaprikornus, kalau sahabat kita berada dalam kesulitan, jadilah orang pertama yang menghulurkan sumbangan. Cubalah bantu semampu yang kita boleh. Selain itu, andai kata sobat kita berada dalam kesedihan, bantulah beliau dengan cara menghiburkan hatinya. Apa salahnya kan dengan kegembiraan yang kita ada ini kita kongsikan gotong royong.

Baca Juga: Motivasi Diri Gembira Ibarat Semburan Pewangi


3. Tidak Memburuk-Burukkan

Dalam persahabatan, jangan sesekali kita memburuk-burukkan sahabat kita sendiri misalnya, tidak menjadi penyampai dongeng kerana sikap sebegitu akan meretakkan korelasi persahabatan kita. Apa sahaja persoalan atau rahsia yang dikongsikan, jagalah dia baik-baik. Jangan sesekali kita merusak akidah yang diberi dengan menyebarkan kejelekan sobat kita kepada orang lain tanpa menimbang-nimbang kekerabatan yang sudah lama terjalin.


4. Sentiasa Berfikiran Positif

Dalam menjaga persahabatan, perilaku faktual adalah sangat penting bagi mengelakkan berlakunya perkara yang tidak diingini yang boleh menjejaskan hubungan persahabatan kita mirip pergaduhan. Kaprikornus, sentiasalah berfikiran aktual! Andai kata ada perkara yang tidak menyenangkan kita, bincanglah dengan sahabat kita baik-baik. Kita tegur tanda kita sayang akan persahabatan kita.


5. Sentiasa Menyokong 

Sebagai seorang sobat, kita perlu sentiasa menyokong apa jua keputusan yang dilakukannya selagi beliau tidak melanggari batas-batas agama. Apabila teman kita mencapai kejayaan, ucapkanlah tahniah kepadanya dengan penuh nrimo tanpa ada rasa iri hati atas kejayaannya. Secara tidak pribadi, akan mengembangkan beliau berasa besar hati kerana kejayaan yang dicapainya mampu dikongsikan bersama-sama sababatnya.


6. Luangkan Masa Bersama

Walau sibuk macam mana sekalipun kita, jangan sesekali kita lupa dan abaikan ia. Jangan sesekali kita menghindardaripadanya. Jika ada waktu terluang, luangkanlah masa bantu-membantu. Cukuplah duduk berbual dan bertanya ihwal diri masing-masing. Bila masing-masing sudah saling mengenali antara satu sama lain, maka relasi itu akan menjadi lebih dekat.


7. Sabar

Setiap orang ada bermacam-macam perangai dan kerenah. Jadi dalam mempertahankan persahabatan, kita perlu banyakkan bersabar. Sudah menjadi lumrah dalam persahabatan, adakalanya muncul perselisihan faham yang boleh menjadikan pergaduhan. Ketika berlakunya salah faham, ambil lah kurun untuk bertenang dan tuntaskan duduk perkara dengan baik tanpa ada sebarang pergaduhan. Ingat, jangan disebabkan satu masalah yang timbul, hubungan persahabatan yang sudah kita bina bertahun-tahun itu musnah dalam sekelip mata saja, ingat tu!


8. Tidak Melupakan

Setiap konferensi pasti ada perpisahan. Kaprikornus janganlah kita lupakan teman lama kita apabila kita telah menjumpai sobat yang baru. Teruskan mengekalkan korelasi persahabatan yang lama meskipun telah menemui persahabatan yang baru. Sela
lulah berhubung untuk mengajukan pertanyaan khabar jika berjauhan. Jangan terus melalaikan kerana ukhwah yang dibina perlu dijalinkan agar berkekalan selamanya.


9. Segera Minta Maaf Jika Melakukan Kesalahan

Jangan sesekali teragak-agak untuk memohon maaf andai kata kita melaksanakan kesalahan kepada sahabat kita. Segeralah untuk minta maaf kepadanya, semoga dilema kita tidak berlarutan atau dalam erti kata lain cepat tamat. Selain itu, jikalau teman kita meminta maaf kepada kita atas kesalahannya maka segeralah untuk memaafkannya! Buang ego tu jauh-jauh demi mempertahankan persahabatan kita.

Baca Juga: Jangan Ego! Ini Alasan Kenapa Pentingnya Minta Maaf Bila Buat Salah

10. Jangan Lupa Hari Jadinya

Tidak lupa akan hari jadi sobat kita kerana hari lahirnya ialah bentuk perhatian utama. Kerana moment ulang tahun yaitu ketika yang paling memiliki arti baginya. Cukuplah kita ucapkan "Selamat Hari Lahir" terhadap teman kita. Secara tidak pribadi, ianya juga mampu mengeratkan hubungan silaturahim dan dia juga akan turut besar hati kerana kita masih mengingati hari lahirnya.


Semoga berguna untuk semua. Mudah-mudahan tips ini dapat membantu anda mengekalkan korelasi persahabatan anda sampai kalau-kalau, InsyaAllah.


Sumber https://sembangkejayaan.blogspot.com

You Might Also Like:

Comment Policy: Silahkan tuliskan komentar Anda yang sesuai dengan topik postingan halaman ini. Komentar yang berisi tautan tidak akan ditampilkan sebelum disetujui.
Buka Komentar