--> Skip to main content
Pelajar Koding

follow us

5 Kiat Mudah Bangkit Sahur Sepanjang Bulan Ramadhan

Pernah tak anda semua mengalami duduk perkara susah untuk bangkit sahur? Dah masuk hari ke-7 berpuasa, tapi masih sulit untuk berdiri sahur, terlajak tidur dan tidak sedar sampai masuk waktu Imsak.

Untuk anda yang ada masalah untuk berdiri sahur, disini saya kongsikan beberapa kiat yang boleh kita amalkan sepanjang bulan Ramadhan:


1. Tidur Awal

Sudah seharusnya kasus pertama yang perlu anda buat adalah dengan menukar jadual tidur lebih permulaan. Kalau asyik tidur melalui ja memang susah lah nak berdiri sahur. Kaprikornus mulai malam ini, anda kena biasakan diri untuk tidur awal. Dengan cara ini, anda akan mudah tersadar di saat sahur dan tidak terlampau mengantuk.


2. Minta Bantuan Orang Lain

Kalau anda ada problem susah nak bangkit sahur, dah pasang alarm namun masih tak bangkit, bolehlah minta orang lain kejutkan. Kalau duduk dengan keluarga, boleh minta mak atau ayah atau adik beradik kejutkan dan jika tinggal dengan housemate minta mereka kejutkan.


3. Jangan Makan Terlalu Kenyang

Jangan makan terlalu kenyang sebelum tidur. Kalau boleh elakkan makan makanan yang berat-berat sebelum tidur karena apabila perut anda terlalu kenyang akan buatkan anda berat mata dan malas nak berdiri sahur.


4. Jauhkan Diri Dari Handphone

Kita memang telah sudah biasa dengan handphone dalam kehidupan sehari penuh kita, sampaikan nak tidur pun masih lagi menghadap handphone, sempat lagi scroll media sosial, update status dan sebagainya. Hal ini kerana kalau kita luangkan kala sebelum tidur dengan handphone, dia akan berbagi kita leka dan lambat nak tidur. Bila tidur pun dah melalui, sukar la nak berdiri sahur nanti. Kaprikornus, elakkan bermain handphone dikala hendak tidur.


5. Letakkan Alarm Jauh Dari Katil

Jika anda kunci alarm, tentukan alarm ditaruh di kawasan yang jauh dari katil. Bukan apa, bila diletakkan jauh-jauh anda niscaya akan tersadar dan nak taknak anda terpaksa kena bangkit dari katil untuk mematikan alarm. Makara, alang-alang dah bangun tu boleh lah pergi sahur sekali.


Jadi, inilah 5 tips yang boleh anda lakukan bagi memudahkan anda untuk bangun sahur. Semoga dengan kiat-kiat diatas dapat membantu anda untuk bangkit sahur sempurna waktunya. Selamat mencuba dan selamat menjalani ibadah puasa.


Sumber https://sembangkejayaan.blogspot.com

You Might Also Like:

Comment Policy: Silahkan tuliskan komentar Anda yang sesuai dengan topik postingan halaman ini. Komentar yang berisi tautan tidak akan ditampilkan sebelum disetujui.
Buka Komentar